DISANJE

U svakodnevnom životu možemo ostati danima bez hrane i vode, ali bez zraka samo nekoliko minuta. Disanje je najvažniji proces koji se odvija u našem tijelu, a često se odvija nesvjesno. Disanje je proces, kojim u tijelo unosimo kisik i izbacujemo ugljični dioksid. Disanjem se eliminira preko 70% toksina iz tijela, dok se ostalih 30% izbacuje stolicom, znojenjem i mokrenjem. Danas većina ljudi živi ubrzano i stresno što često dovodi do plitkog disanja kojim se koristi samo 30-40% kapaciteta pluća. Nepotpunim disanjem ne dolazi do optimalne razmjene plinova koja je vrlo važna za zdravlje organizma. Posljedice toga mogu biti umor, depresija, napetost i bolesti.

Tehnike disanja u jogi se nazivaju pranayama (pranayama-širenje daha i njegova kontrola). Pomoću ovih tehnika postiže se optimalno djelovanje endokrinog, živčanog i probavnog sustava te se dobiva mentalna i fizička stabilnost.

Često se spominje i potpuno jogijsko disanje koje podrazumijeva tri faze udisaja: prvo udahnemo trbuhom (abdominalna faza udisaja), pa nastavimo udisaj šireći rebra (torakalna faza udisaja) i dozvolimo zraku da dođe do ključnih kostiju (klavikularna faza udisaja).

Vježbajući jogu povezujemo dah i pokret. Dakle samim vježbanjem joge postajemo svjesniji svog disanja. Postoje i položaji (asane) u jogi u kojima možemo posebno obratiti pažnju na disanje jer sama anatomija asane ga na neki način stimulira.

 

Padmasana (Lotus)

U ovom položaju možete pažnju usmjeriti na disanje, promatrati ga, osvijestiti, produbiti, izvoditi pranayame.

 

lotus

Balasana (Položaj djeteta)

U ovom položaju možete se igrati sa disanjem. Probati disati trbuhom, iako su ti pokreti zbog pritiska bedara ograničeni, pa osjetiti kako se grudni koš širi sa obje strane, možete usmjeriti pažnju na leđa i osjetiti kako se i ona pune zrakom. Jednostavno: možete osvijestiti dijelove tijela koji sudjeluju u procesu disanja.

 IMG_2607

Salamba sarvangasana (Stoj na ramenima s potporom)

U ovom inverznom položaju dijafragma je pod pritiskom abdominalnih organa te se na taj način stimulira potpuni izdisaj, a samim time i ventilacija pluća.

 IMG_2610

Matsyasana (Riba)

Položaj ribe širi grudni koš i isteže međurebrene  mišiće te na taj način stimulira udisaj.

IMG_2609

Shavasana (Položaj mrtvaca)

Ovaj položaj omogućuje duboko stanje svjesne relaksacije, tijelo miruje i ne mora se boriti sa silom težom, što omogućuje vježbanje najteže vježbe disanja: potpuno osvijestiti pokrete disanja, ali bez nastojanja da ih kontrolirate.

IMG_2612

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s